Wydział Prewencji
Do zakresu zadań Wydziału Prewencji należy:
- Wypracowywanie właściwych metod, form i taktyki pełnienia służby prewencyjnej dla podległych komisariatów Policji oraz wzorców zwiększających efektywność działania w tym zakresie;
- Opracowywanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku dla całego rejonu działania Komendy oraz zintegrowanych planów dyslokacji służby patrolowej;
- Organizowanie pracy Miejskiego Zespołu Koordynacji Zewnętrznych Działań o Charakterze Prewencyjnym;
- Wspóldziałanie z podmiotami pozapolicyjnymi w celu zapewnienia optymalnego poziomu bezpieczeństwa, w tym ze Strażą Miejską/Gminną, Służbą Ochrony Kolei, Strażą Graniczną, Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, Strażą Leśną, Państwową Strażą Rybacką;
- Ustalanie ogólnych zasad współdziałania służb prewencyjnych ze służbami kryminalnymi, nadzór nad przedmiotowym zagadnieniem w podległych komisariatach Policji;
- Organizowanie działań z zakresu bezpieczeństwa w transporcie publicznym, szczególnie na terenach kolejowych;
- Koordynacja i organizacja działań związanych z pełnieniem służby patrolowej na zorganizowanych terenach narciarskich oraz patroli rowerowych;
- Koordynacja i nadzór nad realizacją zadań zwiazanych z "Krajową Mapą Zagrożeń Bezpieczeństwa" oraz administrowanie systemem "Karta Weryfikacji Zagrożenia";
- Nadzór i koordynacja nad zagadnieniem konwojów i doprowadzeń, realizowanych przez policjantów wszystkich komórek organizacyjnych Komendy oraz podległych komisariatów Policji, w tym koordynowanie lokalnego doskonalenia zawodowego w tym zakresie;
- Organizowanie działań i przedsięwzięć w zakresie zapobiegania patologiom społecznym, w szczególności alkoholizmowi i narkomanii, przestępczości i demoralizacji nieletnich oraz koordynowanie współprace z Sądem Rodzinnym, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i oświatowymi;
- Koordynacja nad służba dzielnicowych, w tym realizacja programu "Dzielnicowy bliżej nas" i aplikacją "Moja Komenda" oraz wytyczanie kierunków pracy w tym zakresie;
- Prowadzenie i koordynacja właściwych poszukiwań opiekuńczych oraz administracyjno - porządkowych czynności jednorazowych na podstawie obowiązujących przepisów w tym zakresie;
- Koordynowanie procedury przeciwdziałania przemocy w rodzinie "Niebieska Karta", organizowanie współpracy w tym zakresie z podmiotami pozapolicyjnymi, w szczególności zespołami interdyscyplinarnymi do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz grupami roboczymi;
- Koordynowanie i monitorowanie stanu realizacji zadan wynikających z porozumienia pomiędzy Kuratorską Służbą Sądową a Policją, w zakresie dotyczącym sprawców przemocy domnowej;
- Koordynacja zagadnień związanych z organizacją i prowadzeniem debat społecznych;
- Koordynacja przedsięwzięć związanych z działalnością profilaktyczną w środowisku osób starszych, w szczególności realizacja programu "Bezpieczny Senior", współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami zrzeszającymi seniorów;
- Organizowanie i koordynowanie działań na rzecz osób bezdomnych, nieporadnych i samotnie mieszkających (szczególnie w okresie zimowym) oraz osób żebrzących;
- Koordynowanie programów i projektów z zakresu prewencji kryminalnej i profilaktyki społecznej, organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach profilaktycznych z dziećmi, młodzieżą, rodzicami, opiekunami i pedagogami;
- Koordynowanie Programu "Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa";
- Współdziałanie z instytucjami, organizacjami, fundacjami, stowarzyszeniami itp. działającymi w zakresie promocji bezpieczeństwa i porządku publicznego, a zwłaszcza na rzecz edukacji społeczeństwa, zapobiegania przestępczości i wykroczeniom oraz zapobiegania patologiom społecznym;
- Prowadzenie czynności w związku z opracowaniem postanowień w sprawie opinii dotyczących pracowników ochrony osób i mienia oraz opinii dotyczących pracowników zatrudnionych przy wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz materiałami wybuchowymi przeznaczonymi do użytku cywilnego;
- Prowadzenie czynności w związku z opracowaniem informacji dotyczących pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na potrzeby Wydziału Postępowań Administracyjnych Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Prowadzenie czynności w związku z opracowaniem opinii środowiskowych o osobie - posiadaczu pozwolenia na broń palna i amunicję;
- Analizowanie okoliczności sprzyjających popełnianiu wykroczeń lub wpływających negatywnie na bezpieczeństwo i porządek publiczny, a także nadzorowanie czynności administracyjno-porządkowych w zakresie wykrywania wykroczeń i ścigania ich sprawców;
- Prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia ujawnionych przez policjantów, instytucje pozapolicyjne oraz zgłoszonych przez obywateli;
- Organizowanie i nadzorowanie pracy oskarżycieli publicznych przed sądami orzekającymi w sprawach o wykroczenia, wnoszenie środków odwoławczych od rozstrzygnięć sądów;
- Prowadzenie oraz koordynacja gospodarki mandatowej Komendy, współpraca w tym zakresie z Urzędem Skarbowym w Opolu oraz Izbą Administracji Skarbowej w Krakowie;
- Koordynowanie i nadzorowanie problematyki użytkowania i przechowywania służbowej broni palnej;
- Planowanie, organizowanie i realizowanie zajęć prowadzonych w celu utrzymania i podnoszenia umiejętności strzeleckich policjantów oraz przeprowadzanie sprawdzianu strzeleckiego;
- Realizacja zagadnień związanych z wydawaniem, cofaniem i odmowa wydania kart rejestracyjnych na broń pneumatyczną;
- Inicjowanie właściwej tematyki lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów pionu prewencji;
- Organizowanie służby i nadzór nad funkcjonowaniem Zespołu Przewodników Psów Służbowych;
- Organizowanie służby i nadzór nad funkcjonowaniem Zespołu Pomieszczenie dla Osób Zatrzymanych;
- Opracowanie informacji, analiz i sprawozdań dla potrzeb własnych oraz jednostek nadrzędnych;
- Koordynacja i nadzór nad prawidłowością danych wprowadzanych do SESPol przez służby pionu prewencji;
- Organizacja patroli oficerskich Komendy;
- Przygotowywanie grafików służb kontrolnych Komendy.