Wydział Prewencji - Komenda Miejska Policji w Tarnowie

Biuletyn Informacji Publicznej

Wydział Prewencji

Wydział Prewencji

Do zakresu zadań Wydziału Prewencji należy:                                                        

  1. Wypracowywanie właściwych metod, form i taktyki pełnienia służby prewencyjnej dla podległych komisariatów Policji oraz wzorców zwiększających efektywność działania w tym zakresie; 
  2. Opracowywanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku dla całego rejonu działania Komendy oraz zintegrowanych planów dyslokacji służby patrolowej;
  3. Organizowanie pracy Miejskiego Zespołu Koordynacji Zewnętrznych Działań  o Charakterze Prewencyjnym;
  4. Wspóldziałanie z podmiotami pozapolicyjnymi w celu zapewnienia optymalnego poziomu bezpieczeństwa, w tym ze Strażą Miejską/Gminną, Służbą Ochrony Kolei, Strażą Graniczną, Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, Strażą Leśną, Państwową Strażą Rybacką;
  5. Ustalanie ogólnych zasad współdziałania służb prewencyjnych ze służbami kryminalnymi, nadzór nad przedmiotowym zagadnieniem w podległych komisariatach Policji;
  6. Organizowanie działań z zakresu bezpieczeństwa w transporcie publicznym, szczególnie na terenach kolejowych;
  7. Koordynacja i organizacja działań związanych z pełnieniem służby patrolowej na zorganizowanych terenach narciarskich oraz patroli rowerowych;
  8. Koordynacja i nadzór nad realizacją zadań zwiazanych z "Krajową Mapą Zagrożeń Bezpieczeństwa" oraz administrowanie systemem "Karta Weryfikacji Zagrożenia";
  9. Nadzór i koordynacja nad zagadnieniem konwojów i doprowadzeń, realizowanych przez policjantów wszystkich komórek organizacyjnych Komendy oraz podległych komisariatów Policji, w tym koordynowanie lokalnego doskonalenia zawodowego w tym zakresie;
  10. Organizowanie działań i przedsięwzięć w zakresie zapobiegania patologiom społecznym, w szczególności alkoholizmowi i narkomanii, przestępczości i demoralizacji nieletnich oraz koordynowanie współprace z Sądem Rodzinnym, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i oświatowymi;
  11. Koordynacja nad służba dzielnicowych, w tym realizacja programu "Dzielnicowy bliżej nas" i aplikacją "Moja Komenda" oraz wytyczanie kierunków pracy w tym zakresie;
  12. Prowadzenie i koordynacja właściwych poszukiwań opiekuńczych oraz administracyjno - porządkowych czynności jednorazowych na podstawie obowiązujących przepisów w tym zakresie;
  13. Koordynowanie procedury przeciwdziałania przemocy w rodzinie "Niebieska Karta", organizowanie współpracy w tym zakresie z podmiotami pozapolicyjnymi, w szczególności zespołami interdyscyplinarnymi do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz grupami roboczymi;
  14. Koordynowanie i monitorowanie stanu realizacji zadan wynikających z porozumienia pomiędzy Kuratorską Służbą Sądową a Policją, w zakresie dotyczącym sprawców przemocy domnowej;
  15. Koordynacja zagadnień związanych z organizacją i prowadzeniem debat społecznych;
  16. Koordynacja przedsięwzięć związanych z działalnością profilaktyczną w środowisku osób starszych, w szczególności realizacja programu "Bezpieczny Senior", współpraca z organizacjami i stowarzyszeniami zrzeszającymi seniorów;
  17. Organizowanie i koordynowanie działań na rzecz osób bezdomnych, nieporadnych i samotnie mieszkających (szczególnie w okresie zimowym) oraz osób żebrzących;
  18. Koordynowanie programów i projektów z zakresu prewencji kryminalnej i profilaktyki społecznej, organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach profilaktycznych z dziećmi, młodzieżą, rodzicami, opiekunami i pedagogami;
  19. Koordynowanie Programu "Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa";
  20. Współdziałanie z instytucjami, organizacjami, fundacjami, stowarzyszeniami itp. działającymi w zakresie promocji bezpieczeństwa i porządku publicznego, a zwłaszcza na rzecz edukacji społeczeństwa, zapobiegania przestępczości i wykroczeniom oraz zapobiegania patologiom społecznym;
  21. Prowadzenie czynności w związku z opracowaniem postanowień w sprawie opinii dotyczących pracowników ochrony osób i mienia oraz opinii dotyczących  pracowników zatrudnionych przy wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym oraz materiałami wybuchowymi przeznaczonymi do użytku cywilnego;
  22. Prowadzenie czynności w związku z opracowaniem informacji dotyczących pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na potrzeby Wydziału Postępowań Administracyjnych Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
  23. Prowadzenie czynności w związku z opracowaniem opinii środowiskowych o osobie - posiadaczu pozwolenia na broń palna i amunicję;
  24. Analizowanie okoliczności sprzyjających popełnianiu wykroczeń lub wpływających negatywnie na bezpieczeństwo i porządek publiczny, a także nadzorowanie czynności administracyjno-porządkowych w zakresie wykrywania wykroczeń i ścigania ich sprawców;
  25. Prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach  o wykroczenia ujawnionych przez policjantów, instytucje pozapolicyjne oraz zgłoszonych przez obywateli;
  26. Organizowanie i nadzorowanie pracy oskarżycieli publicznych przed sądami orzekającymi w sprawach o wykroczenia, wnoszenie środków odwoławczych od rozstrzygnięć sądów;
  27. Prowadzenie oraz koordynacja gospodarki mandatowej Komendy, współpraca w tym zakresie z Urzędem Skarbowym w Opolu oraz Izbą Administracji Skarbowej w Krakowie;
  28. Koordynowanie i nadzorowanie problematyki użytkowania i przechowywania służbowej broni palnej;
  29. Planowanie, organizowanie i realizowanie zajęć prowadzonych w celu utrzymania i podnoszenia umiejętności strzeleckich policjantów oraz przeprowadzanie sprawdzianu strzeleckiego;
  30. Realizacja zagadnień związanych z wydawaniem, cofaniem i odmowa wydania kart rejestracyjnych na broń pneumatyczną;
  31. Inicjowanie właściwej tematyki lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów pionu prewencji;
  32. Organizowanie służby i nadzór nad funkcjonowaniem Zespołu Przewodników Psów Służbowych;
  33. Organizowanie służby i nadzór nad funkcjonowaniem Zespołu Pomieszczenie dla Osób Zatrzymanych;
  34. Opracowanie informacji, analiz i sprawozdań dla potrzeb własnych oraz jednostek nadrzędnych;
  35. Koordynacja i nadzór nad prawidłowością danych wprowadzanych do SESPol przez służby pionu prewencji;
  36. Organizacja patroli oficerskich Komendy;
  37. Przygotowywanie grafików służb kontrolnych Komendy.

Metryczka

Data publikacji : 04.02.2016
Data modyfikacji : 31.03.2021
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Tarnowie
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Ewa Szwiec
Osoba udostępniająca informację:
Ewa Szwiec Zespół ds. Komunikacji Społecznej
Osoba modyfikująca informację:
Tekla Krawczyk
do góry